انجمن زیست شناسی
انجمن زیست شناسی
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

یاوو گیلاد( Yoav Gilad )، ژنتیكدانی از دانشگاه شیكاگو و همكارانش، از روش تازهای برای برسی ژنهای سلولها كبدی چهار نخستی(پریمات)، انسان، شامپانزه، اورانگوتان و مكاك(میمون ژاپنی)، بهره گرفتند. پژوهشگران میتوانستند ۹۰۰ ژن را در هر چهار نخستی باهم مقایسه كنند و تفاوت آنها را در زمینهی بیان ژن ارزیابی كنند. پژوهشگران دریافتند كه در هر چهار نخستی میزان تولید مولكول mRNA در بیش از نیمی از ژنها(۶۰ درصد) تفاوتی ندارد. اما در بیان ژن ۱۹ ژن، بین انسان و دیگر نخستیها تفاوت چشمگیری وجود دارد.

گیلاد میگوید:" زمانی كه ما بیان ژن را در نظر گرفتیم، دریافتیم كه طی ۶۵ میلیون سال از تكامل مكاك، اورانگوتان و شامپانزه، تغییر بسیار اندكی رخ داده است. اما طی ۵ میلیون سال جدایی انسان از این نخستیها، تغییر زیادی در این گروه از ژنهای ویژه انباشته شده است."

حدود نیمی از ژنهایی كه در انسان بیشتر بیان میشوند، ژنهای عاملهای رونویسی هستند؛ یعنی، ژنهایی رمزدهندهی پروتیینهایی كه بیان ژن را در دیگر ژنها تنظیم میكنند. با تغییر اندكی در این ژنهای كارفرما، فرایند تكامل میتواند اثر ژرفی بر بیان ژن بگذارد، بی آنكه احتمال رخ دادن جهشهای منفی را افزایش دهد. گیلاد میگوید: " من فكر نمیكنم نتیجهی پژوهشهای ما سازوكار تازهای را مطرح میكند، اما نخستین گواه تجربی است بر این نظریه كه در نخستیها عالی، تكامل ممكن است از راه تغییر بیان ژن كار كند."

گیلاد گمان میكند كه تغییر بهنسبت تند در ژنتیك كبد انسان ممكن است پیامد تغییرهای پیشآمده در رژیم غذایی، مانند وابستگی فزاینده به غذای پخته، باشد. او میگوید:" شاید چیزی در فرایند پختن نیاز زیستشیمیایی را برای بیشترین دستیابی به مواد غذایی و نیز نیاز به پردازش كردن زهرهای طبیعی موجود در گیاهان و غذاهای جانوری، تغییر داده است."

این یافته علاوه بر نظریه ی تكامل دستاوردهایی برای پزشكی نیز دارد: ۹ ژن از ۱۰۰ ژن بسیار پایدار، وقتی كه تغییر میكنند، در روند سرطان درگیر میشوند. به نظر پژوهشگران " این یافته پیشنهاد میكند كه توجه به ژنهایی با میزان بیان ژن حفظ شده در میان نخستیها، در شناسایی ژنهای نامزد برای پژوهشهای مرتبط با بیماریها، میتواند سودمند باشد." همچنین، این یافته تا اندازهای از این راز پرده بر میدارد كه چگونه انسان و شامپانزه، كه ژنهای مشترك زیادی دارند، میتوانند این همه متفاوت باشند.

منبع:
David Biello, Separation of Man and Ape Down to Gene Expression,www.sciam.com,


نظرات شما عزیزان:

h.hatami
ساعت10:30---20 شهريور 1391
matlabeton khili shokolati bod,dasteton dard nakone
پاسخ:سلام خوشحالم که خوشتون اومد ممنون از نظرتون اقای حاتمی


saeed
ساعت11:04---18 شهريور 1391
salam

matlab jalebi bood

mamnoon
پاسخ:سلام ممنون که نظر دادین


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:59 ] [ خانم عزیزی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ زیست شناسی خوش آمدید
لینک های مفید
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 167
بازدید کل : 121478
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 273
تعداد آنلاین : 1